Ambarcatiunea, care sta deocamdata degeaba, la Tulcea, e destinata catorva masteranzi din Iasi, care vor sa studieze fundul marii. Ministerul cheltuieste inca un milion si pe tractoare.
La inceputul lunii noiembrie, o barca nou-nouta a fost ancorata in Portul Tulcea. Nu este vorba despre un moft al vreunui miliardar, ci despre una dintre achizitiile trasnite facute in ultimii ani de Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT). Ambarcatiunea a costat un milion de euro si e burdusita de aparatura de cercetare destinata unui numar mic de initiati: masteranzii de la facultatile de geografie si istorie din Iasi. Desi iahtul reprezinta o cheltuiala destul de importanta pentru un domeniu atat de sarac precum Educatia, oficiali ai ministerului habar n-au ce au cumparat, in frunte cu ministrii care erau la carma educatiei in anii cand s-au alocat fondurile, adica 2006-2008.
Tot la capitolul achizitii de un milion de euro s-ar fi numarat anul acesta si cele 54 de tractoare pentru care ministerul a facut licitatie, dar n-a avut noroc de o firma serioasa care sa deruleze proiectul. Milionul de euro s-a reportat pentru 2009.
Ministerul nu stie ce a cumparat
Laboratorul plutitor de geo-arheologie, care face parte din Platforma de Formare si Cercetare Interdisciplinara Arheoinvest de la Iasi, va fi baza de practica a masteranzilor si doctoranzilor de la doua facultati iesene: de Geografie si de Istorie. Despre ambarcatiunea ce va sta toata iarna intr-un garaj, in Portul Tulcea, fara sa vada luciul apei, ministerul nu are habar. 'Ambarcatiunea nu a fost din bani de la noi. In 2006 a fost un concurs de proiecte si a castigat Platforma de formare si cercetare interdisciplinara. Noi inca de atunci am inceput sa alocam bani pentru platforma, dar finantarea noastra nu a fost pentru ambarcatiune', sustine Mihaela Suciu, purtator de cuvant al MECT.
O contrazice coordonatorul proiectului, Gheorghe Romanescu, amuzat de nestiinta ministerului. 'Banii sunt de la minister, dati pentru Platforma de cercetare. Iahtul a costat 140.000 de euro, iar toata aparatura care este foarte complexa, cu toate dotarile - aparatura de analiza a apei, de masurare a caracteristicilor solului - au ajuns pana la un milion de euro. Iahtul a fost cumparat de la firma Mano Marine din Italia, prin licitatie publica. Aparatura a fost licitata din Olanda', sustine profesorul iesean.
Nu s-au zgarcit deloc
Iahtul cumparat de minister, din Italia, cu 140.000 de euro, este de tip 26.50 Cruiser. O astfel de ambarcatiune costa mai putin de 100.000 de euro, spun dealeri din bransa. 'Pretul de plecare al unui iaht de tipul 26.50 Cruiser este de 92.100 de euro. Depinde de optiunea celui care il cumpara. Daca vrea sa-si tuneze iahtul, sa- si mai puna GPS sau alta aparatura performanta, atunci poate ajunge si chiar trece de 140.000 de euro', explica Victor Solomon, agent de vanzari la Neptun Yacht Constanta. Cheltuielile nu se opresc insa dupa achizitionarea aparaturii, ambarcatiunea avand nevoie de fonduri chiar si cand nu este folosita.

Date constructive (gasite pe www.afyacht.com):
Boat lengh: 09.10 Mt., Beam 2.90 Mt., Draft: 0.50 Mt..
Model Express Cruiser 26.50 type Motore Venduta, hull Vetroresina , constructed from the yard Mano Marine in the year 2004.
Engine
2 x 120 Mercruiser commonrail td Diesel, the engine hours are approximately 120 H.. With this motorization the boat arrives to the maximum speed of 32 Knots, 24 Knots is the cruise speed approximately.
Systems
Fuel tanks260 Lt.. Water tanks 120 Lt.. Tender: Yes, Outboard motor: . Fridge Yes,
Accomodation
1 Bathroom, Total berths number 5.
Instrumentation
Vhf: Yes , Gps: Yes , Depth sounder: Yes , Stereo: Yes.
|