Impactul stirii privind diagnosticarea cu cancer de san a lui Kylie Minogue a produs in Australia, tara ei natala, o crestere fara precedent – de 139,7% in numai doua zile – a numarului de programari pentru efectuarea de mamografii. Fenomenul, de o amploare extraordinara, a fost atat de evident, incat a primit numele de “Efectul Kylie”, fiind descris ca un fenomen distinct de crestere a numarului de programari pentru examene medicale specifice in urma mediatizarii diagnosticarii, imbolnavirii sau mortii unei personalitati publice. In 17 mai 2005, opt din cele zece cotidiene nationale britanice au plasat pe primele pagini stiri si comentarii privind diagnosticarea cantaretei cu cancer la san, iar doua tabloide – The Sun, celebra publicatie londoneza, si Herald Sun din Melbourne (orasul natal al lui Kylie) – au mers pana acolo incat au dedicat nu mai putin de sapte pagini (inclusiv prima pagina) acestui subiect.
Efectul Kylie se refera de asemenea la cresterea interesului pentru prevenirea si tratarea unei anumite boli, dupa ce aceasta a fost mentionata ori dezbatuta in cadrul programelor de televiziune in prime time, dupa ce a fost tratata ca un subiect important in cotidiene nationale sau a devenit subiect al unor seriale de televiziune sau al unor filme artistice. S-a constatat, in urma unui studiu guvernamental australian, ca 73% din numarul total al australiencelor cu varsta peste 40 de ani au aflat de diagnosticul cantaretei din media si peste 25% si-au facut in consecinta programari la mamografii.
S-a mai constatat ca importanta mediatizarii unor astfel de cazuri este favorabila preventiei. De exemplu, difuzarea in Anglia a unui episod dintr-o celebra soap opera care trata importanta screeningului cervical a facut ca numarul de programari si teste specifice sa creasca pe o perioada de mai multe luni de la difuzare cu peste 25%. Ca urmare a acestui fenomen, guvernul australian se afla acum in faza definitivarii unei strategii de management al informatiei in astfel de situatii (imbolnavirea, diagnosticarea sau moartea unei celebritati in urma unei anumite maladii), dar si a unei campanii pentru a mari efectul Kylie si a spori preocuparea pentru detectarea precoce a bolilor.
Suna cunoscut ?
|