|
(4 comentarii) | 1.517 afisari |
 |
Un tren are foarte multe roti, daca luam in calcul tot ansamblul (locomotiva + vagoane). Avand in vedere efectul fortei centrifuge in curbe, inginerii au venit cu un design foarte ingenios, si anume in toate curbele trenul se inclina spre interior, astfel incat efectul fortei centrifuge este eliminat.
Pentru a fi posibil acest lucru, rotile trenului au un design special, si anume sunt conice, tocmai pentru a putea urma curba la inclinatia respectiva.
Intrebarea este: de ce la autoturisme nu este nevoie de roti conice? Cum face un autoturism ca rotile din exteriorul curbei, care parcurg o distanta mai mare decat cele din interiorul curbei, sa nu fie "aruncate" de forta centrifuga? Mai ales ca nu toate curbele sunt si inclinate, precum in cazul caii ferate.
(O alta problema marca Richard Feynman https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman) |
|
|
Sa luam ca exemplu un autoturism cu tractiunea pe fata.
Rotile din fata nu sunt legate intre ele direct printr-un ax, ci sunt legate de motor prin cureaua de distributie, care asigura invartirea lor independenta.
Rotile din spate insa (care nu sunt legate la motor), desi pare ca sunt legate printr-un ax (ca la o masina de jucarie), de fapt sunt legate printr-un dispozitiv special, mecanic, denumit "distribuitor", care asigura invartirea lor independenta. |