|
|
|
Marţi, 7 mai 2013 |
|
|
|
Calea ferată industrială |
Propusă de
nickxyzt |
|
(6 comentarii) | 4.984 afisari |
 |
Întâmplarea a avut loc acum 50 de ani, într-un oraș american aflat în plin avânt economic. Prin oraș trecea o cale ferată industrială, pe care numărul de trenuri care o frecventau crescuse foarte mult. Din această cauză, mașinile erau nevoite să aștepte foarte mult la trecerea trenurilor.
Așa că au instalat la trecerea la nivel cu calea ferată un operator, care să deschidă repede bariera după trecerea trenului, și să o coboare doar când trenul este foarte aproape. Totuși, numărul mare de trenuri încetinea mult traficul auto. Timpul mediu de așteptare al unei mașini care prindea bariera era de 10 minute.
În ședința de Consiliu Local s-a hotărât că este nevoie de dublarea căii ferate industriale, astfel încât să se reducă timpul de așteptare al mașinilor.
După terminarea lucrărilor însă, s-a constatat că timpul mediu de așteptare al mașinilor care prindea bariera a crescut la 15 minute, deoarece până să termine de trecut un tren, alt tren, venind din sens opus, intra în zona barierei, astfel mașinile trebuiau să aștepte mai mult.
Consilierii locali au trebuit astfel să-și recunoască incompetența administrativă și au demisionat.
Întrebări:
1. Dacă pe un singur fir de cale ferată timpul mediu de așteptare pentru mașini este de 10 minute, iar cu 2 fire de cale ferată este de 15 minute, înseamnă că acestea sunt mărimi invers proporționale?
2. Ce au greșit consilierii în calculele lor ? |
|
|
Timpul mediu de așteptare al unei mașini nu se calculează doar pe baza timpilor mașinilor care prind bariera, ci și al celor care nu prind bariera. Astfel, dublând calea ferată, numărul de mașini care prind bariera scade considerabil, deci timpul mediu scade de asemenea.
Mărimile sunt direct proporționale, nu invers proporționale.
Consilierii au greșit conceptul de „timp mediu de așteptare”. |
|
|
|
|
 |
Caută probleme după cuvinte cheie
|
|
|
|
 |
|
|
|
|